Conflicten zijn eigen aan het werken in teams. Meer nog: een team zonder enig conflict is vaak minder productief of vernieuwend. Het is juist door de confrontatie van verschillende zienswijzen dat sterke ideeën geboren worden. Zelfs persoonlijke botsingen kunnen een unieke kans bieden om de samenwerking te verdiepen.
Lang leve conflicten dus … op voorwaarde dat er goed mee wordt omgegaan! En daar knelt vaak het schoentje: conflicten escaleren of worden juist onder tafel geduwd, met alle gevolgen vandien. Jaarlijks lopen de kosten van slecht beheerde conflicten in organisaties hoog op, door verminderde productiviteit, demotivatie, werkverzuim, inefficiënte samenwerking en mogelijk het verlies van competente medewerkers.
De tussenkomst van een neutrale bemiddelaar kan één en ander ontmijnen en een dialoog tussen de partijen op gang brengen. Door strikte communicatieregels te bewaken, alle partijen erkenning te geven en de verantwoordelijkheid voor de oplossing bij de gesprekspartners te laten, creëert de bemiddelaar een veilige context.
Het effect van een geslaagde bemiddeling is niet enkel dat de partijen “voortkunnen”, maar dat ze ook vaardigheden hebben ontwikkeld om toekomstige conflicten constructief uit te praten.
Liesbeth Wuyts volgde de opleiding “Conflictbemiddeling en mediation” aan de Interactie-Academie in Antwerpen, en bemiddelde al in verschillende conflicten met succes.